Friday, June 11, 2010

membeli harta sendiri

aku ada impian nak harta sendiri.. mak aku pon pesan, chik baik ko carik reta sendiri.. kalo ko kawen dgn sesorg pon belom tentu org tuh akan sayang ko sampai 30-40 tahun akan dtg..

eheh, berbekalkan dgn keinginan tuh aku pon mengorak langkah.. sebagaimana yg kiter tau.. aku ni bukan reti langsung pasal hartanah2 ni.. so biler da bangang mengenai hartanah2 ni maka marilah belajar mengenainya... just search kt internet.. dan taraaaaa... keluarlaa pelbagai jenis tunjuk ajar mengenai hal2 ini..

so sedikit ajaran yg aku dpt..

1) carik umah idaman yg betoi2 sesuai dr segi nilai die, keluasan die dan bayaran bulanan die, ada nilai di masa akan dtg, dsb

2) menurut sorg tuh die kabo buat loan yg long venture, jgn carik yg short venture.. die kabo kan.. sebab apa carik jangka masa panjang.. ini membulihkan kiter mengurangkan bayaran bulanan.. pastu menambah positip cashflow setiap bulan... aa camtuh laa lebih kurang..

keh keh keh.. aku baru menambah ilmu mengenai hal2 hartanah ni dalam 2 hari.. masih byk yg kene stadi lebih2 lagi mengenai prosedur beli rumah, pemaju dsb

wahhhh, ko nak beli rumah ke??

mesti ada yg bertanya mende ni kt dlm ati.. mmg wajib nk beli.. cumanya bukan dlm masa terdekat.. tp apa salahnyer belajar kan..kan kan kan.. at least ada gak pengetahuan sedikit... eheheheh

* pas pening baca mende2 yg kurang difahami ni, bukak lak ilmu2 kitchen cabinet.. muahahah lagi aku tak reti, pasal tiles laa pasal uppermould sink laa hape kejadahnyer laaa

No comments: