Wednesday, October 28, 2009

pekerjaan

masa aku kecik2 sehinggalah aku grad.. aku selalu membayangkan betapa hebatnya keje sebagai engineer dan executive... ye laa kan aku da tader pendedahan sgt mengenai alam pekerjaan ini.. so apa yg usop haslam letak kat drama tuh laa yg aku imaginekan..

kalo ikut usop aslam..

1) engineer atau executive ada bilik sendiri.. siap kalo org nak masuk kene ketuk pintu duluuu.. giler hebatttt... bilik lak tuh cantik2...

sebenarnya:

masa aku jadik exec dulu aku cuma ada meja sendiri jeks..bukan takat aku.. head of department pon cuma ada meja sahaja.. bukan takat tuh aja.. GM pon ada meja sendiri bersama cubicle sendiri.. tuh laa sepesel sikit... takder pon bilik persendirian siap ada org kene ketuk pintu. even skrg ni jadik engineer kt international company pon... site manager pon cuma ada cubicle sendiri ajaaa... tader ponnnn bilik besar duk sorg2... mcm mana syarikat melesie acuan usop selam ni bleh ada satu bilik khas utk engineer or executive....

2) dorg kene buat proposal, g jumpa client kat lobi2 hotel besar.. ckp pasal pasaran saham, untung rugi syarikat.. kene berjumpa dgn lawyer..

masa aku jadik exec aku just discuss dgn org yg perlu jeks.. tader pon kene jumpe client kat luar n yg penting kene jumpa lawyer.. tapi tatau laaa kannn.. mende ini ikot job scope sesorg.. tapi meeting2 tader pon kene buat kat hotel2 besar.. kat meeting room yg kecikk jeks ponn..

3) ckp pasal pasaran saham, perebutan harta dsb

takder laa plak sentiasa kene ckp pasal pasaran saham apa sumer... biasa jekk borak2 mcm dulu...

4) ikot usop selam : masuk opis kejap pastu kuar balik sbb mak telefon kata ada hal.. siap soh batalkan sumer appointment lagi sesuka ati
tahlaa.. aku rasa mcm susah jekk nak kuar balik pas masuk opis... dah aaa tader sapa bekap keje... kang menyusahkan org jeks...

maka dengan ini aku nak begitau korg.. sebenarnya jadik executive or engineer ni tak sehebat yg usop selam ajarkan.. tapi yg bestnyerr biler ujung2 bulan dapat gaji... wauu wauu wauuuu... tuh yg best tuhhhhh

3 comments:

zeed said...

kak jaja,

1) mmg ada tapi most of it in government sector la.. contoh : my mom exec jugak, ada bilik sendiri.. swasta tak implement lebih2 lagi manufacturing environment.. jimat space katanya..

2)cam kak jaja cakap, based on job scope.. cam saya yg kena jumpa customer/client, setakat ni meeting whether kat client's company or our hq/branch meeting room..kena buat2 macam proposal.. membazir la gi hotel.. heheh..

3) based on scope keje.. kadang2 ada jugak citer pasal ni.. tapi apalah yg kita nak judge pada drama bersiri ek..


4)ini kalo big boss or company tu bapak dia punya.. mmg boleh buat.. heheh... and during emergency time.. sbb penah buat.. bergantung pada flexibility syarikat dan boss anda..
tapi nak batalkan appointment tu mmg susah unless kalau ada org lain leh ganti..

tapi yang saya mmg rasa x pueh hati adalah adegan time org menghembuskan nafas terakhir.. setelah ada pengalaman mengadap (baru sekali je pun), boleh katakan tipu belaka.. mungkin perlu mengadap byk lagi org meninggal kot.. heheh

just my 10 cents.

Anonymous said...

sapa ckp drama usop selam tipu? aku bangkang..citer usop selam betul la.. aku pun keja mcm dlm usop selam punya cerita..

aku ada bilik besar siap ada secretary cum tea lady + aku boleh batalkan appointment or even signed contract..haha

hebat x aku?

err..usop selam..boleh ambik saya jd pelakon? please please please..

afu-chan said...

hahaha aku stuju dgn cik judge!

jadi engineer mmg ala2 jadi kuli gitu. mana ada glemer2 meja exec, meeting sana sini. kheja sampai lewat mlm mmg ada tp gaji x dak la hebat mcm bisnesmen bisnesmen.

tp judge, aku rasa kalau jadi bisnesmen (atau pun jadi org yg kheja dept finance ka purchasing ka) mungkin buleh dpt pi meeting kat hotel2 kot?

hmm come to think of it, GM aku pun meetg slalu kat kilang ja. x pernah la bentang proposal2 kat luaq.

jadi konklusi bodo aku ialah ya, usop selam menipu. haha!

tp pendapatan member hang kat atas tu pun mungkin btoi jgk.

kalau kheja gomen, mmg dpt mcm2 kemewahan. meetg kat hotel2, kursus pun kat resort2. asal kursus ja dpt mkn free. aku pun heran hamende la kursus depa ni byk sgt tp management still x ok2 jgk. buat perabih duit tax ja.

tu belum kira duit yg habih buat facilities hebat2 utk ofis gomen, tp x maintain elok2. last2 jahanam mcm tu jgk.

(ni dh masuk bab hentam org gomen pulak haha!)

sori aa judge, release tensyen kat blog hang pulak.

(no offense to anyone out there, esp yg kheja gomen. juz sharing my 2 cents)