Wednesday, February 17, 2010

cuti raye cine

saya memulakan cuti raye cine saya dengan menaiki ketapi sinaran pagi ke singapura pada jam 910 pagi dari kl sentral.. tapi saya bukan menghala ke singapura.. saya cuma berenti kat segamat sahaja.. perjalanan daripada kl sentral ke segamat mengambil masa kira2 3 jam sahaja.. sepanjang perjalanan saya tidur kerana saya baru pulang daripada kerja shif malam.. sesampainya digemas saya sudah cemas.. ehh dimana saya.. owhh rupa2nya saya masih digemas

dri gemas ke segamat saya tidak tidur... saya melemparkan pandangan keluar memerhatikan keindahan alam semulajadi.. setibanya di segamat saya dan adik saya terus meluru keluar.. kami sudah sangat penat dan mengantuk.. 5 minit kemudian ayah saya tiba di perhentian ketapi.. kami menuju ke jerantut kerana ada kenduri kawen kawan mak saya... ayah saya sudah kelaparan dan adik saya yg perempuan itu mmg sentiasa lapar... tembolok belanga laa katakan...

sesampai di jerantut kami terlihat banyak ayam percik dibakar.. wahhhh ini sudah bagus... mak ayah saya dan adik2 saya bersalaman dgn tuan rumah dan kami berbaris menuju ke meja hidangan.. setelah menyenduk byk ayam percik sampai nak melimpah pinggan kami pon duduk dan ngap ngap ngapppp... heheheh sedap btoi ayam percik tuh.. rasa nak tapau bawak balik.. lepas abes sepinggan saya menyuruh adik pompuan saya g amek ayam lagi.. rasa nak meratah plak.. hehehhehe.. kitorg tunggu sampai meja buffet tader org baru adik saya g senduk ayam percik itu... kami meratah sampai abeh.. nak tambah lagi tapi mak saya da jegilkan mate... hehehehe

jadi kami bersalam2 dgn kawan lama mak saya.. dorg asal jumpe jek duk tanya cucu da berapa.. kekekekekek.... so lepas salam2 kitorg balik menuju ke telok bogak.. dalam perjalanan kami sumer menahan kencing... huhuhuh abah lak tanak berenti kt stesen minyak.. sengsara btoi pundi kencing...

sampai di telok bogak saya pon meluru ke bilik air sambil memberi salam... sanak sudara semua gempar.. ni asal sampai2 kampong terus masuk bilik air... hehehhe.. da selesai segala urusan.. saya pon bersalam2an dgn sanak sudara... ayat dr mereka...

"ko biler nak kurus.."
"ko biler nak kawen.."

tader sapa pon tanya saya sihat atau tak..huhhh sabaarrr jek laaa.. saya mingle2 bertanya kabar dgn sumer sanak sudara.. dan tulun dorg masak.. menu pada kenduri selamat adalah:

1) nasik puteh
2) ayam masak kicap
3) sayur chap cai
4) siakap sweet sour
5) sambal goreng
6) kari daging
7) mee goreng

untuk berkat (tetamu bawak balik) kitorg sediakan nasik ambeng
utk yg tatau nasik ambeng tuh apa.. nasik ambeng ni nasik dgn lauk2 kering iaitu

1) ayam masak kicap
2) serunding ayam
3) sambal goreng
4) mee goreng
5) ikan masin
6) kari daging.. tp sbb bungkus dlm daun pisang so kari daging tuh bungkus lain... termasuk juga limau mandarin 2 bijik

pastu makan malam lak ada ikan siakap sweet sour.... hehehehehehe heaven btoi duk kampong.. malam tuh org datang membaca2 yasin.. tp saya tak sempat nak mandi so saya g tido dlm bilik... pas org da nak balik tuh saya kuar, capai pinggan dan senduk nasik dan ngap ngap ngappp.. selesai kenduri kemas2 dan borak2...hehehhehe... tp seblom tuh ada beberapa pengumuman yg telah dibuat.. pengumuman tersebut itu adalah

6hb 6 :
kenduri di lipis. kezen bernama mamat nikah
kenduri disubang jaya. kezen huda punyer kezen nikah.. adik aai..
kenduri di mersing. kezen bernama zul yg nikah
(plan aku.. g subang jaya dulu baru g lipis.. hehheeh kennot lepas maa kenduri kt lipis.. sbb ada abam2 askar angkat pedang..hik hik hik.. mersing tak g sbb jauh sgt)

12hb 6 :
kenduri menyambut menantu di bukit aping barat, kota tinggi (sambut bini kezen bernama abang dan mamat)

13hb 6 :
kenduri menyambut menantu di air itam. (sambut bini kezen bernama zul tadik)

19hb 6 :
kenduri pertunangan along yani di kampong pandan, ampang.. heheheh

meriah btoi kenduri di bulan 6 ini...

kemudian selesai segala pengumuman.. kami berbincang nak kasik apa kt keluarga pengantin.. heheheh sonang kasik duet yoooo... nnt laa den nyumbang apo2... tp nak kene kiro bajet gak bulan 6 ni banyak plan kenduri.. baju nak kene tempah.. ehehehe merepek laks

pastu hari isnin saya pon kembali ke shah alam.. tapi sayangnya telepon saya tertinggal di rumah kezen di nilai.. haiyohhhhhh

No comments: