Thursday, March 6, 2014

antara beberapa simpang

lately ada byk mende yg aku fikir..
byk sgt mende yg pop up dlm minda..

1) psl infaq, sedekah dan zakat..

infaq,
tatau kt ne nak start infaq.. sbb mcm ragu2.. kelmarin dgr dr ustaz menceritakan perihal perang Tabuk. yg mana perang itu Nabi Muhammad umumkan setahun awal, utk perang Tabuk, Saidina Uthman menginfaqkan separuh dr hartanya iaitu 300k dirham, 1000 ekor unta bersama aksesori dan 100 ekor kuda perang, manakala Saidina Abu Bakar datang kepada Rasulullah S.A.W bersama2 4k dirham yg merupakan seluruh simpanan yg dia ada. Baginda bertanya kpd Saidina Abu Bakar , apa yg dia tinggalkan untuk keluarga. Jawapannya tiada apa2 kecuali Allah dan Rasulku.

aku lak mcm mana.. golongan yg disebut2 masuk ke dlm syurga pon bole berbuat begitu.. inikan pula aku yg tah jejak syurga ke tak ni..

sedekah.

dia (kawan yg takpenah aku jumpa tp menjadi kaunselor aku) bertanya, camne perlaksaan sedekah harian aku. takkan cukup dengan tersenyum aja..
aku citer.. aku kirim kt ofismet setiap kali ofismet g masjid.
dia mengeluh dan bertanya, cukup ke jaja? aku jawab aku tatau.. tp tu je jalan yg aku nampak sbb aku tak percaya peminta2 sedekah tepi jalan.

dia membalas, jaja.. mmg setiap permulaan perlu berdikit2.. tapi apa salahnya sekali dpt peluang, kita buat sebaik mungkin. sedekah ni ibaratnya, tangan kanan memberi tangan kiri tak tahu. kalau jaja kasi kt kawan.. berapa tangan da tahu.. apa kata kawan jaja tu.. dia rela ke tidak.. apa pula kata hati jaja.. yakin ke takde rasa riak bila setiap kali menghulur kepada dia.. apa kata org keliling.. (teringat plak perbualan di skype ttg aku pass tisu putih kt jep)

pangg.. rasa mcm kene lempang.. tp biasalaa org jahat mmg kuat menjawab. aku jawab laa, tapi waktu tu saya period.. taleh masuk masjid..(suara sedih mohon simpati sbb taknak kene bidas)

dia balas semula (dia ni pandai bidas org).. jaja, niat tak menghalalkan cara..  saya tinggalkan awak dengan homework.. mcm mana nak bersedekah continuously tanpa sebarang alasan. period or tak percaya peminta sedekah dan bagaimana nak sedekah dgn tgn kanan tanpa diketahui tangan kiri.. nnt saya check balik yer..

ala camne eh kawan2..

3. Zakat

alhamdulillah da mula pemotongan zakat pendapatan.. harap2 gaji kali ni lebih bersih dr biasa.. aminnn

----------------------------------------------------------------------------

bukan niat nak riak atau apa.. aku mencoret kt sini.. sbb aku akan baca lagi mende ni.. mudah2an aku tak lupa (takut sbb short term memory makin menjadi2)...

transition period mmg menyakitkan.. berkali2 menangis kt bantal.. rasa mcm keliruuu.. rasa mcm hopeless.. buat bende bodo berulang kali smpi kene marah dgn jep.. sengaja tak sengaja, darurat atau tidak bukan alasan dan seriesly rasa bersalah tp mende da terlajak laku..

ada org tgh marah (kut) ty : ore dare da to omotten no...

my sincere answer is : you  are one of the apple of my eyes.. and im sorry for every single thing happened..

=====================================================

it took almost 10 years to change my walking style..
and i think it will take forever to clean up my heart..
Ya Allah semoga aku tak masuk dlm list insan2 yg terlewat dlm menagih keampunanMu

No comments: