Saturday, June 27, 2009

hari pertama di sekolah

hr ni adalah hari pertama saya di sekolah keb bukit goh, kuantan.... saya ingatkan hari ni tader sekolah tetapi along saya cakap arini ada kelas ganti.. untuk gantikan cuti hari raya kelak.. saya punyer laa berchatting sampai larut malam dan terasa sangat mengantuk. namun saya bergegas mandi dan bersiap2 menuju ke sekolah.

pada hari ini saya mengenekan baju kurung kaler biru muda bersama tudung putih. saya tak mekap tebal2 sekadar pakai bedak bayi dan lip gloss.. perut saya memulas2 tp saya tahan kerana saya sudah terlambat.. mulanya saya dan along menghantar zul dan que ke umah pengasuh mereka dan kami terus ke sekolah.. perjalanan ke sekolah mengambil masa selama 10 minit...

sesampai di sekolah budak2 sudah membaca doa masuk kelas... saya berdebar2 sambil tersenyum2 nipis... terasa kelakar sendiri... kemudian saya terus g bawak menghadap guru penolong kanan dan guru besar.. guru besar die agak kelakar.. mcm pakcik2 tepi jalan... selepas di beri taklimat sedikit saya di bawak masuk ke bilik guru.... di dalam bilik guru saya memperkenalkan diri kepada cekgu2 yg ada.. namun saya terlupa nama semua cekgu yg memperkenalkan diri mereka kepada saya.. saya malu2 utk berkenalan dgn cekgu2 lelaki... namun saya perkenalkan diri jua kepada separuh dr mereka...

kemudian saya di bawa ke kelas 4 gemilang.. utk membantu cekgu mengajar bm.. saya terasa kelakar skali biler membahasakan diri sebagai cikgu hajar.. hati ini masih di garu2 kegelian dgn gelaran tersebut... namun saya memberanikan diri menegur para pelajar satu persatu... hari ni mengikut jadual hari jumaat.. para ibu bapa datang untuk menandatangani buku rekod pelajar.. tiada kelas khusus pada hari ini.. namun cekgu kelas tadik memberikan tugasan bm kepada para pelajar.. jadi saya dikehendaki menunjuk ajar para pelajar....

'cikgu,... berpusu2 tuh apa??' tanya seorang pelajar kepada saya... saya gelabah.. namun saya cuba menerangkan kepada mereka... kemudian datang seorang demi seorang bertanyakan simpulan bahasa... huwaaaaaaa saya sgt lemah bm tau tak... mati laaaaaa nak kene terangkan satu persatu... ada satu bahagian yg saya tatau langsung jawapannya dan saya berdoa agak budak2 tak tanya kepada saya...

kemudian saya berbincang dengan mereka mengenai keburukan internet.. mereka dikehendaki membuat karangan mengenai keburukan internet... kemudian kami bercerita mengenai alam mistik dan sebagainya... saya dapat bergaul mesra dengan para pelajar...

kemudian waktu rehat... saya bersama2 along dan cekgu lain menuju ke kantin.. kedengaran cekgu lelaki berdekah2 ketawa dengan kuat.. saya menjadi gementar bercampur malu.. namun saya gagahkan diri memasuki kantin bersama2 along saya... tiada byk yg disediakan di kantin.. saya cuma memakan nasik impit bersama teh ais.. kemudian saya masuk ke bilik guru...

saya capai laptop hak milik kerajaan yg diamanahkan kepada along saya... saya cuba2 utk online.. dlm bilik guru ada wireless... tapi taleh gak.. saya cuba sambil bermain solitaire... tak ble gak online.. namun berkat usaha selamba jek off firewall akhirnya saya berjaya online... saya berasa gembira.. suasana di bilik guru sangat bising.. cekgu2 banyak bercakap.. wahahahahaha.. namun skrg ni tgh menunggu masa untuk pulang.. saya mengantuk yg teramat sangat kerana malam tadik saya online sampai pagi....

sekian kisah hari pertama saya disekolah....

No comments: