Saturday, December 13, 2008

bila da jadik tua

lately aku asyik usha org2 tua kat tokiwa ni bergerak.. tak semena2 membuatkan aku terpk... cemana kalau aku da tua... ada ke tak org nak jaga aku....

dedulu biler aku usha kehidupan aku umo 25-26 aku da bayangkan aku da kawen n ada anak... tapi hakikatnya... pakwe seko pon tak lekat... ampeh btoi aku ni...

pastu biler aku terpk di hari tua nnt... KALAU aku ada anak... nak ke dorg jaga aku... dgn dorg nak keje laie.. nak spend masa dgn kuarge laie apa laie... mesti aku akan duk sensorg.. kalo seidup semati dgn asben aku takpe gak.. buatnyer kalo laki aku jalan dulu.. kan ke da kene duk sorg2... mula laa aku terpk.. apa salahnya kalau aku dihantar kat umah org tua2... owhh terkejut ke... okeh camni..kasik aku terangkan duluk

ko ada anak... ok..ko asuh anak ko bagus2... kasik keje elok2.. kawen dan ko ada cucu... sampai masanya.. biler ko da tak larat... takkan ko nak anak ko jaga ko... die ada keje..die ada kuarge die sibuk dsb...adalah mcm kurang adil laa masa ko zaman muda ko senang lenang idup besarkan anak dsb... da tua2 ko susahkan anak ko... laie2 kalo anak ko tuh pompuan... dah sah2 laa die kene ikot ckp laki die kan... so sapa ko nak harapkan laie... in case kalo ko da nyanyuk ke.. da tak larat ke... masa diorg g keje sapa nak jaga ko??? nak basuh berak kencing bagai?? kalo ko sakit sapa yg nak sedar ko sakit ke jatuh ke?? kalo kne rompak ke??? tak ke niaya cenggitu

mmg ada yg akan bantai cakap sorg ibu bleh jaga 10 anak... takkan 10 anak taleh jaga sorg ibu... ye btul...mmg betul.. tapi sebagai ibu atau bapa kiter pon taleh laa nak nyusahkan dorg kan... sbbnyer... kalau takder sapa yg nak jaga kiter... kalo da sampai tahap mcmtuh skali kan.. tuh salah didikan kiter laa sebagai ibu bapa... kalau anak2 tu baik dan bertanggungjawab mesti kiter akan di jaga... cumanya..masalahnya biler dorg keje... kalo dorg mampu nak sediakan maid alangkah bagusnya... kalo tak mampu?? nak buat cemana

disini saya nak ajukan kepada jabatan kebajikan masyarakat... supaya diadakan nurseri utk org2 tua... spt nurseri utk kanak2 tuh...supaya kebajikan orang tua2 kita terjamin.. keselamatannya terjamin..spt baby..kiter anto pagi kiter amek petang... barulah tak dikatakann si tanggang anak dderhaka...

dan kalau rumah orang tua2 plak... sediakan internet yg laju2 disana kay... hikkssss...

No comments: