suatu waktu rehat di kilang.
'kenapa kau tidak makan??', tanya seorang budak sabah yg bermuka ganas otai giler kepada kawannya. kawannya cuma minum air masak sahaja.
'aku tidak ada wang' perlahan suara kawannya itu namun cukup untuk ditangkap oleh gegendang telinga ku.
'marilah kita kongsi' balas kawannya tadi sambil menolak pinggan nasinya kepada kawannya.
'tak yah laa.. aku ok' tolak rakannya.
'tak boleh begitu, nanti kita kerja kita kena pakai tenaga' desak sahabatnya..
lantas nasi sepinggan dikongsi bersama...
yg buat aku terharu tuh... muka mamat tadi mmg laaaa mcm pecah rumah... sriyes... tapi hatinya baikkan... dan semangat setiakawannya juga tinggi.. so jgn jadik judgemental yaa rakan2...
Wednesday, August 19, 2009
Sunday, August 16, 2009
Wednesday, August 12, 2009
tatau
rasa pilu menikam kalbu bercampur baur menjadi satu
kebencian mencengkam jiwa..
kebosanan meracun hati...
Once upon a time I was falling in love
But now I'm only falling apart
Once upon a time there was light in my life
But now there's only love in the dark
kebencian mencengkam jiwa..
kebosanan meracun hati...
Once upon a time I was falling in love
But now I'm only falling apart
Once upon a time there was light in my life
But now there's only love in the dark
Sunday, August 9, 2009
my life
semalam kitorg ada exam ptd... pada sapa2 yg tatau ptd tuh hape.. ptd adalah pegawai tadbir dan diplomatik... mas tak g kerana tak sihat.. celllehhhhh mas tuh.. hahahah.. aku amek xm kt sek men aminuddin baki.. bal katne ehh... katne ehh bal??? mas sepatut nyer kt kepong skali dgn cy.. tp mas tak pegi...
okehhh.. pada sesiapa yg tak pernah g pekse ptd ni act spa ada sediakan soalan contoh.. so better korg g beli soalan contoh tuh dan cuba buat.. 1st test adalah general knowledge..die byk tanya pasal mahkamah.. sultan agong. pastu pasal tugas2 kementerian.. ada gak soklan filem apa yg menang festival filem tawon lepas... pastu mcm2 laa...sampai susunan dlm kibod komp pon die tanya... yg test 1st ni aku, bal dan cy masing2 jawab sambil tersenyum2 kerana tatau nak jawab yg mana satu.. asal rehat jek kitorg akan sms laa berciter sambil menyumpah2.. wahahahaha... ehh tp seblom tuh.. masa kat tempat xm ni aku berkenalan sorg awek bernama mas.. comeiiiii..
pastu soklan kedua merupakan soklan math... perghh soklan dia mcm senang jek laa.. tp dia putar belit tuh mmg sampai tercekik.. ada 40 soklan dlm masa 45 saat... aku tembak 10 soklan... cy tembak 20 soklan.. kire average 45 minit tuh korg bleh kira dlm 30 soklan jeks.. bayangkan sendiri laa bagaimana putar belitnyer soklan math tuh. tp tader laa soklan math tahap add math tuh.. cuma dia agak menyakitkan hati..
soklan ketiga senang.. pemahaman.. 20 soklan.. 2 karangan bm 2 karangan english.. sonang yooo... mmg kacang gilersssss tahap horr liau.
pastu karangan BM.. yg ni syok gak aku menggoreng.. aku pilih soklan pelancongan.. nyam2..mmg best laaa....aku mengarang sampai 5 pages..
pastu karangan english. aku pilih recycling..mujur masa kt jepon ada byk tgk rancangan2 tv pasal recycling2.. so dapat laa aku menggureng 3 pages..
kalo dinilai selain drpd kertas 1.. aku rasa mcm ada harapannnn utk lulus.. tp kalo dikire kertas 1... aku rasa.... tiada harapan langsung....
tp yg g xm ni.. amboiii berlabuci2 baju2 dorg,, mmg merelip abesss... siap selendang2 ala tok ti laie.. kasut keletuk keletak.. amboiii bakal akak2 gomen ni.. bergaya abes... tp aku tau ada sorg bakal akak gomen g jawab exam pakai jeans dgn tshirt biasaaaa... SAAPAAALAAAAAA org tuh eakkkk..
soo yg lelain tuh.. gambatte naaa.. nnt korg nak jawab soklan ptd tuh rerajinlaa baca buku
okehhh.. pada sesiapa yg tak pernah g pekse ptd ni act spa ada sediakan soalan contoh.. so better korg g beli soalan contoh tuh dan cuba buat.. 1st test adalah general knowledge..die byk tanya pasal mahkamah.. sultan agong. pastu pasal tugas2 kementerian.. ada gak soklan filem apa yg menang festival filem tawon lepas... pastu mcm2 laa...sampai susunan dlm kibod komp pon die tanya... yg test 1st ni aku, bal dan cy masing2 jawab sambil tersenyum2 kerana tatau nak jawab yg mana satu.. asal rehat jek kitorg akan sms laa berciter sambil menyumpah2.. wahahahaha... ehh tp seblom tuh.. masa kat tempat xm ni aku berkenalan sorg awek bernama mas.. comeiiiii..
pastu soklan kedua merupakan soklan math... perghh soklan dia mcm senang jek laa.. tp dia putar belit tuh mmg sampai tercekik.. ada 40 soklan dlm masa 45 saat... aku tembak 10 soklan... cy tembak 20 soklan.. kire average 45 minit tuh korg bleh kira dlm 30 soklan jeks.. bayangkan sendiri laa bagaimana putar belitnyer soklan math tuh. tp tader laa soklan math tahap add math tuh.. cuma dia agak menyakitkan hati..
soklan ketiga senang.. pemahaman.. 20 soklan.. 2 karangan bm 2 karangan english.. sonang yooo... mmg kacang gilersssss tahap horr liau.
pastu karangan BM.. yg ni syok gak aku menggoreng.. aku pilih soklan pelancongan.. nyam2..mmg best laaa....aku mengarang sampai 5 pages..
pastu karangan english. aku pilih recycling..mujur masa kt jepon ada byk tgk rancangan2 tv pasal recycling2.. so dapat laa aku menggureng 3 pages..
kalo dinilai selain drpd kertas 1.. aku rasa mcm ada harapannnn utk lulus.. tp kalo dikire kertas 1... aku rasa.... tiada harapan langsung....
tp yg g xm ni.. amboiii berlabuci2 baju2 dorg,, mmg merelip abesss... siap selendang2 ala tok ti laie.. kasut keletuk keletak.. amboiii bakal akak2 gomen ni.. bergaya abes... tp aku tau ada sorg bakal akak gomen g jawab exam pakai jeans dgn tshirt biasaaaa... SAAPAAALAAAAAA org tuh eakkkk..
soo yg lelain tuh.. gambatte naaa.. nnt korg nak jawab soklan ptd tuh rerajinlaa baca buku
Thursday, August 6, 2009
my life as a minah kilang
1) kilang da kasik elaun OT.. tp aku kekadang terpaksa OT sbb malu nak balik awal..
2) da mula berurusan dgn org syarikat perkapalan... pastu tensen sendiri biler asyik dpt phone call jek
3) boring kat opis aku lari sana lari sini.. kesudahannyer aku neyr suar da longgar abes.. uniform pon da longgar
4) da kumpul kawan2 dikalangan operator.. ramai kawan2 dr sabah.. best laa lepak2 dgn dorg
5) skrg ni asyik mencarut jek ketika bekerja.. wakakkakakaka ooo i love my job
6) meskipun ada rasa nak larik dr syarikat tuh.. tp everyday aku blk keje aku rasa mcm puas ati... rasa idup ni ada variasi... setiap kali timbul masalah.. kena marah laa apa aaa..aku rasa mcm aku da blajar samting yg aku tak pernah tau seblom ni.. dan aku rasa puas ati...
7)rumah masih boring.. tanpa tv.. tanpa sumber hiburan..
8) aku nak buku baru... nak bukuu baruuu pastu nak tgk citer nur kasih...
9) byk perkara baru yg berlaku.. buat aku menilai di mana kedudukan aku sebagai seorang kenalan, kawan dan sahabat... kekadang ada perkara yg buat aku rasa terkilan.. tapi spt yg kak azzu ckp.. cuba letak diri dalam situasi org yg melukai kita.. taper laa..rezeki bukan kita yg tentukan...
10) pastu biler aku tgk budak2 sabah yg keje.. aku rasa mcm kenapa org kiter cam ada stigma terhadap mereka.. dan mmg sepatutnyer kerajaan provide keje utk mereka kerana mereka juga rakyat malaysia, dan kalo kerajaan tak kasik dorg keje.. sapa nak bela nasib dorg?? pastu org2 kiter mcm ada sedikit bias terhadap dorg... tak nafikan sbb kiter tak paham bahasa dorg.. sbb tuh ada antara kita yg layan dorg mcm kiter layan PATI2... tapi tak patut laa... so far aku rasa oklaaaa sbb budak2 sabah laa kawan2 baru yg temani aku keje kat kilang... dan melihat dorg bekerja keras buat aku rasa terpanggil utk berusaha... dan lepak sama2 kat tgh2 kotak2 gudang borak2...
apa yg bleh aku simpulkan disini.. so far aku suke keje aku.. aku enjoy blajar mende baru.. dan kekadang biol gak pale otak biler keje tak berhasil.. tp drpd situ kita belajar sesuatu yg baru....
2) da mula berurusan dgn org syarikat perkapalan... pastu tensen sendiri biler asyik dpt phone call jek
3) boring kat opis aku lari sana lari sini.. kesudahannyer aku neyr suar da longgar abes.. uniform pon da longgar
4) da kumpul kawan2 dikalangan operator.. ramai kawan2 dr sabah.. best laa lepak2 dgn dorg
5) skrg ni asyik mencarut jek ketika bekerja.. wakakkakakaka ooo i love my job
6) meskipun ada rasa nak larik dr syarikat tuh.. tp everyday aku blk keje aku rasa mcm puas ati... rasa idup ni ada variasi... setiap kali timbul masalah.. kena marah laa apa aaa..aku rasa mcm aku da blajar samting yg aku tak pernah tau seblom ni.. dan aku rasa puas ati...
7)rumah masih boring.. tanpa tv.. tanpa sumber hiburan..
8) aku nak buku baru... nak bukuu baruuu pastu nak tgk citer nur kasih...
9) byk perkara baru yg berlaku.. buat aku menilai di mana kedudukan aku sebagai seorang kenalan, kawan dan sahabat... kekadang ada perkara yg buat aku rasa terkilan.. tapi spt yg kak azzu ckp.. cuba letak diri dalam situasi org yg melukai kita.. taper laa..rezeki bukan kita yg tentukan...
10) pastu biler aku tgk budak2 sabah yg keje.. aku rasa mcm kenapa org kiter cam ada stigma terhadap mereka.. dan mmg sepatutnyer kerajaan provide keje utk mereka kerana mereka juga rakyat malaysia, dan kalo kerajaan tak kasik dorg keje.. sapa nak bela nasib dorg?? pastu org2 kiter mcm ada sedikit bias terhadap dorg... tak nafikan sbb kiter tak paham bahasa dorg.. sbb tuh ada antara kita yg layan dorg mcm kiter layan PATI2... tapi tak patut laa... so far aku rasa oklaaaa sbb budak2 sabah laa kawan2 baru yg temani aku keje kat kilang... dan melihat dorg bekerja keras buat aku rasa terpanggil utk berusaha... dan lepak sama2 kat tgh2 kotak2 gudang borak2...
apa yg bleh aku simpulkan disini.. so far aku suke keje aku.. aku enjoy blajar mende baru.. dan kekadang biol gak pale otak biler keje tak berhasil.. tp drpd situ kita belajar sesuatu yg baru....
Sunday, August 2, 2009
my life
last weekend kitorg g kampung kak fuza.. best tak terkata... terima kasih berjuta2 lemon kepada kak fuza dan keluarga kerana menerima kehadiran kami dan perut kami yg besar ini.... program homestay yg berjaya dan best gilers
nak update pasal keje??? hurmmm ada satu nama yg menghantui diri ini.. lately kitorg berurusan melalu tepon dan emel.. sorenyer mcm sore org muda laie... kelakar gaks.. dan... hurmmmm camne laa rupanya parasnyer.. setakat ni aku terimejin budak tuh mcm mamat yg kuar dr kete masa bal kuar dr kete mamat tuh dan pindah ke kete puji kat depan spital temerloh... eishhhh hihihi misteri btoi nama ini... nama dia fancy giler.. bal cakap ejaan die mcm gedik.. wakakakaka
entah kenapa aku tak sabar nak g keje?? sbb apa?? sbb umah aku boring giler tader apa2 sumber hiburan yg buatkan otak aku senak sakit... so baik aku g keje ada gak mende yg aku bleh buat.. terasa mcm duk dalam kubur dinding putih lak biler duk umah
pasni da ada elaun ot... aku akan keje mcm org giler... lalalalalalala berusahalah
nak update pasal keje??? hurmmm ada satu nama yg menghantui diri ini.. lately kitorg berurusan melalu tepon dan emel.. sorenyer mcm sore org muda laie... kelakar gaks.. dan... hurmmmm camne laa rupanya parasnyer.. setakat ni aku terimejin budak tuh mcm mamat yg kuar dr kete masa bal kuar dr kete mamat tuh dan pindah ke kete puji kat depan spital temerloh... eishhhh hihihi misteri btoi nama ini... nama dia fancy giler.. bal cakap ejaan die mcm gedik.. wakakakaka
entah kenapa aku tak sabar nak g keje?? sbb apa?? sbb umah aku boring giler tader apa2 sumber hiburan yg buatkan otak aku senak sakit... so baik aku g keje ada gak mende yg aku bleh buat.. terasa mcm duk dalam kubur dinding putih lak biler duk umah
pasni da ada elaun ot... aku akan keje mcm org giler... lalalalalalala berusahalah
Friday, July 17, 2009
my life as a minah kilang -2-
1) da bleh buat invois n uruskan daily shipping schedule.
2) hari ke dua da kene baling buku nota dgn senior... sbb aku terlupa nak bawak buku nota... hari ke 3 budak2 logistik panggei aku bos. wakakaka da kenal2 dgn org2 logistik.. lepak2 kat opis dorg... best2..
3) hari ke 4 berkenalan dgn MD panasonic.. sriyes mcm ojisan2 sikit... tp yasashi laaaa...
4) sepanjang hari lepak dgn sorg mamat ni yg ... ermm takder laaaa comei sgt takder laa kacak sgt.. tapi muka dia mcm sesorg...(tama****) membuatkan aku suke tgk muka budak ni.. ibarat tgk muka org ittew...
5) budak2 kilang ramai panggil aku siti... termasuk budak tuh.. hikksss..
6) cabaran keje yg sebenar tak terasa laie.. so far ok laa.. da faham sikit buat jadual shipping dgn generate invois utk barang bleh kuar gudang.. pasni kene blajar buat po wtf bla bla bla...
7) masa rehat lepak mingle2 dgn budak2 kilang.. kire orait laaaa... best gak seposen.. tp ada satu masa nnt jadik tension... hurmm berusahalahhhhh
so ini update utk minggu ni... nnt kiter sambung laie
2) hari ke dua da kene baling buku nota dgn senior... sbb aku terlupa nak bawak buku nota... hari ke 3 budak2 logistik panggei aku bos. wakakaka da kenal2 dgn org2 logistik.. lepak2 kat opis dorg... best2..
3) hari ke 4 berkenalan dgn MD panasonic.. sriyes mcm ojisan2 sikit... tp yasashi laaaa...
4) sepanjang hari lepak dgn sorg mamat ni yg ... ermm takder laaaa comei sgt takder laa kacak sgt.. tapi muka dia mcm sesorg...(tama****) membuatkan aku suke tgk muka budak ni.. ibarat tgk muka org ittew...
5) budak2 kilang ramai panggil aku siti... termasuk budak tuh.. hikksss..
6) cabaran keje yg sebenar tak terasa laie.. so far ok laa.. da faham sikit buat jadual shipping dgn generate invois utk barang bleh kuar gudang.. pasni kene blajar buat po wtf bla bla bla...
7) masa rehat lepak mingle2 dgn budak2 kilang.. kire orait laaaa... best gak seposen.. tp ada satu masa nnt jadik tension... hurmm berusahalahhhhh
so ini update utk minggu ni... nnt kiter sambung laie
Tuesday, July 14, 2009
my life as a minah kilang -1-
tatau nak taip apa... keje penat.. penat menganga sbb tader kensyu atau training laie.. tadik die kasik taklimat sikit.... pastu ikot kak azu keliling kilang.. jumpa mamat comel kurang comel dan tak comel langsung.... pastu kilang tader lif.. tercungap2 naik tangga yg bapak tinggi giler... mujur cafe dgn surau dkt dengan opis...
nnt laa aku taip bebetoi...
nnt laa aku taip bebetoi...
Friday, July 10, 2009
the journey (permulaan perjalanan)
malasnyer menaip panjang2 hahahahah... kalo rajin nnt aku sambung kisah the journey aku.. buat masa ni aku dalam mood nak tulih dlm bentuk point2..
1) g shah alam nek komuter dr angkasapuri..dr komuter ke seksyen 21 naik teksi.. tambangnya rm6.. tp tadik aku dapat rm5...
2) tepon kak niza ckp nak dtg.. die suh tunggu kat lobi sbb die ada miting.. masa tuh baru 830 pagi...
3) g bekpes duluk kt tepi jalan tepi panasonic tv.. makan nasik lemak kosong. perut sebu so amek nasik separuh... makan sambil burak2 dgn suami isteri yg jual nasik lemak... die ty dr mana nak kemana apa sumer... pas makan nak bayar.. dorg tak kasik bayar.. dorg kata nak blanje.. ouchhh terharuuuu.. alhamdulillahhh.. semoga rezeki dorg bertambah baik.. n tak tipu.. nasik lemak dorg mmg sedap.. sambal die aku suke... ala2 sambal johor... nyummmmm
4) dr kul 9 sampai ke 1230 tunggu kak niza abes miting... sabar2 ini dugaan kerja pertama... pastu kak niza brief sesikit apa yg kene buat apa sumer... so pastu die suh g medical cek up kat klinik lourdess dr seksyen 15... so naik laa teksi ke seksyen 15.. pakcik tuh pau aku.. meter menunjukkan tambang teksi rm2.90 tp die suh aku bayar rm4... aku malas nak bertekak so aku bayar jek... kat klinik tuh aku gelabah.. sama ada aku kene bayar dulu baru claim ke atau syarikat bayar... aku da laa ada rm50 jek dlm poket.. sms abah, abah suh ty kaunter.. kak fuza pon suh tanya kaunter.. kalo kene bayar dulu igt aku g esok jek laa.... g kat kaunter... awek cun nama ramlah datang(sriyesss mmg cun giler.. hot babe.. dan baikkkk sgt2) aku ty kene bayar dulu ke syarikat bayar.. sambil ajukan surat dr syarikat.. dorg amek surat syarikat.. pastu suh isi borang.. pastu ramlah tuh daftarkan aku.. ramlah ty beberapa soalan.. pastu aku cakap aku tader duit.. kene bayar dulu ke syarikat bayarkan eakk.. aku ty budak ramlah tuh.. die g senyum jek kat aku.. 4 kali aku tanya 4 kali die senyum kat aku... hailaa ramlahh.. mujur ko ni cun... pastu dorg panggil aku buat x ray... buat laa x ray sambil menggigil takut pasni kene cuci jamban ke apa ke.. buat ujian mata n urine test.. pastu g ziarah dokter.. dokter suh buat x ray laie skali sbb die tak nampak hati aku.. buat laie skali... bertambah cuak.. bapelaa budak ramlah nak caj aku ni... da siap sumer.. dokter suh aku diet.. wakakakaka...yer laa yerlaa.. aku akan diet demi jadik pengkepit ketika persandingan kak fuza kelak... wahahahah.. ramlah panggil aku amek surat.. pastu die cakap dah.. aku buat muka tak percaya.. die cakap. dah sudah dah, terima kasih... aku gembira.. takyah kene bayar.. yeayyyy
5) g stesen bas tanya makcik tuh cemana nak g seksyen 20 balik.. act aku kene panggil makcik.. tp aku panggil dia kakak. die tunjukkan bas no bape.. siap kasik cadangan kalo keje situ nak duk katne.. act aku nyer kibou nak duk seksyen 20... seberang jalan da sampai kilang.. bleh g keje sambil jalan kaki atau naik roller blade (tak sesia bal ajar aku nek rollerblade kt round1) kat situ mcm lengkap laa.. bank, kedai2, cc, pam minyak dsb... kalo dapat sewa blk umah teres dekat dgn kilang.. kalo umah flat jauh ke belakang sikit.. tp still tayah naik kenderaan berat.. nek basikal pon da ok.. in case takde umah kt situ.. aku maybe carik area alam megah atau flat proton atau hicom.. sbb kt situ ada 2 bijik bas lalu... so ada pilihan sikit berbanding seksyen 16 dan 19 kata akak tuh lg... tp aku tak survey seksyen lain lagi... so keje2 usha umah akan dilakukan esok... aku susah nak heret kaki ni sbb sendi2 aku bengkak akibat demam chikugunya.. so far hapal no bas kul bape gerak dan area mana yg approriate nak diduduki... pastu nak balik ke kl.. tunggu bas kt seksyen 20 seblom tukar bas kt seksyen 15... aku diteguri dek akak indon.. die citer die duk taman sri rahmat ke sri muda.. lupa da.. die citerlaa kalo duk situ bas kilang ada.. kalo naik bas mini kene tukar bas 2 kali.. leceh sikit.. die ty aku nak g mana..aku ckp nak blk kl.. die ajak tunjukkan jalan... bas tiba.. kitorg naik bas 526 ke seksyen15.. sampai sana akak tuh panggil aku, die nak tunjuk aku kene lintas jalan kat mana.. wahahha terasa ke PATI an aku dishah alam ni.. sumer org simpati tgk aku.. hihihihih
sampai kl tunggu kak fuza.. kitorg makan.. g jumpe kohai pastu balik.. esok ada sports taikai.. tp aku nak kene blajar adat istiadat bertemu kastemer jepon dr toda sensei... so aku nak join sports taikai...td gelak besar biler kak fuza citer psl anak murid die... mmg lawak terbaik setelah seharian berpenat2an
1) g shah alam nek komuter dr angkasapuri..dr komuter ke seksyen 21 naik teksi.. tambangnya rm6.. tp tadik aku dapat rm5...
2) tepon kak niza ckp nak dtg.. die suh tunggu kat lobi sbb die ada miting.. masa tuh baru 830 pagi...
3) g bekpes duluk kt tepi jalan tepi panasonic tv.. makan nasik lemak kosong. perut sebu so amek nasik separuh... makan sambil burak2 dgn suami isteri yg jual nasik lemak... die ty dr mana nak kemana apa sumer... pas makan nak bayar.. dorg tak kasik bayar.. dorg kata nak blanje.. ouchhh terharuuuu.. alhamdulillahhh.. semoga rezeki dorg bertambah baik.. n tak tipu.. nasik lemak dorg mmg sedap.. sambal die aku suke... ala2 sambal johor... nyummmmm
4) dr kul 9 sampai ke 1230 tunggu kak niza abes miting... sabar2 ini dugaan kerja pertama... pastu kak niza brief sesikit apa yg kene buat apa sumer... so pastu die suh g medical cek up kat klinik lourdess dr seksyen 15... so naik laa teksi ke seksyen 15.. pakcik tuh pau aku.. meter menunjukkan tambang teksi rm2.90 tp die suh aku bayar rm4... aku malas nak bertekak so aku bayar jek... kat klinik tuh aku gelabah.. sama ada aku kene bayar dulu baru claim ke atau syarikat bayar... aku da laa ada rm50 jek dlm poket.. sms abah, abah suh ty kaunter.. kak fuza pon suh tanya kaunter.. kalo kene bayar dulu igt aku g esok jek laa.... g kat kaunter... awek cun nama ramlah datang(sriyesss mmg cun giler.. hot babe.. dan baikkkk sgt2) aku ty kene bayar dulu ke syarikat bayar.. sambil ajukan surat dr syarikat.. dorg amek surat syarikat.. pastu suh isi borang.. pastu ramlah tuh daftarkan aku.. ramlah ty beberapa soalan.. pastu aku cakap aku tader duit.. kene bayar dulu ke syarikat bayarkan eakk.. aku ty budak ramlah tuh.. die g senyum jek kat aku.. 4 kali aku tanya 4 kali die senyum kat aku... hailaa ramlahh.. mujur ko ni cun... pastu dorg panggil aku buat x ray... buat laa x ray sambil menggigil takut pasni kene cuci jamban ke apa ke.. buat ujian mata n urine test.. pastu g ziarah dokter.. dokter suh buat x ray laie skali sbb die tak nampak hati aku.. buat laie skali... bertambah cuak.. bapelaa budak ramlah nak caj aku ni... da siap sumer.. dokter suh aku diet.. wakakakaka...yer laa yerlaa.. aku akan diet demi jadik pengkepit ketika persandingan kak fuza kelak... wahahahah.. ramlah panggil aku amek surat.. pastu die cakap dah.. aku buat muka tak percaya.. die cakap. dah sudah dah, terima kasih... aku gembira.. takyah kene bayar.. yeayyyy
5) g stesen bas tanya makcik tuh cemana nak g seksyen 20 balik.. act aku kene panggil makcik.. tp aku panggil dia kakak. die tunjukkan bas no bape.. siap kasik cadangan kalo keje situ nak duk katne.. act aku nyer kibou nak duk seksyen 20... seberang jalan da sampai kilang.. bleh g keje sambil jalan kaki atau naik roller blade (tak sesia bal ajar aku nek rollerblade kt round1) kat situ mcm lengkap laa.. bank, kedai2, cc, pam minyak dsb... kalo dapat sewa blk umah teres dekat dgn kilang.. kalo umah flat jauh ke belakang sikit.. tp still tayah naik kenderaan berat.. nek basikal pon da ok.. in case takde umah kt situ.. aku maybe carik area alam megah atau flat proton atau hicom.. sbb kt situ ada 2 bijik bas lalu... so ada pilihan sikit berbanding seksyen 16 dan 19 kata akak tuh lg... tp aku tak survey seksyen lain lagi... so keje2 usha umah akan dilakukan esok... aku susah nak heret kaki ni sbb sendi2 aku bengkak akibat demam chikugunya.. so far hapal no bas kul bape gerak dan area mana yg approriate nak diduduki... pastu nak balik ke kl.. tunggu bas kt seksyen 20 seblom tukar bas kt seksyen 15... aku diteguri dek akak indon.. die citer die duk taman sri rahmat ke sri muda.. lupa da.. die citerlaa kalo duk situ bas kilang ada.. kalo naik bas mini kene tukar bas 2 kali.. leceh sikit.. die ty aku nak g mana..aku ckp nak blk kl.. die ajak tunjukkan jalan... bas tiba.. kitorg naik bas 526 ke seksyen15.. sampai sana akak tuh panggil aku, die nak tunjuk aku kene lintas jalan kat mana.. wahahha terasa ke PATI an aku dishah alam ni.. sumer org simpati tgk aku.. hihihihih
sampai kl tunggu kak fuza.. kitorg makan.. g jumpe kohai pastu balik.. esok ada sports taikai.. tp aku nak kene blajar adat istiadat bertemu kastemer jepon dr toda sensei... so aku nak join sports taikai...td gelak besar biler kak fuza citer psl anak murid die... mmg lawak terbaik setelah seharian berpenat2an
Saturday, July 4, 2009
hari ke 3 disekolah
selepas mengikuti temuduga di ips alpha saya kembali ke kuantan untuk meneruskan profession perguruan saya... saya berasa sungguh letih kerana sampai di kuantan pada pukul 1 pagi dan tidak cukup tidur.. namun saya gagahkan diri bangun pagi menuju ke sekolah.. hari ni saya memilih kurung berwarna hijau.. mengenakan sedikit mekap di muka dan menyilang2kan tudung... kami tiba di sekolah agak awal.. saya mengambil jadual cikgu tony dan menuju ke kelas 2 apa tah.. lupa.... saya dikehendaki mengajar english di kelas tersebut..
pengajaran di kelas darjah 2 tuh sangat menarik hati saya.. kelihatan para pelajar menumpukan perhatian terhadap pembelajaran yg saya kendalikan.. mereka kelihatan gembira belajar pada hari tersebut... namun ada tragedi yg berlaku.. tanpa saya sedari saya menggunakan permanent marker utk whiteboard.. maka dengan penuh kelam kelibut saya memadam semula kekotoran tersebut.. sehingga cikgu matematik masuk.. setelah siap saya tergesa2 berlari mencari kelas seterusnya... kelas seterusnya cuma 13 org sahaja.. kelas tahun 3 yg terakhir.. agak susah juga mengendalikan student yg kureng sikit semangat nak belajar... namun saya cuma duduk kerana keletihan dan berkomunikasi dengan mereka.. saya menganjurkan untuk mengadakan public speaking.. selesai kelas tersebut along sudah menunggu saya di hujung kelas... kami berjalan menuju ke kantin bersama2...
"acik, ada berita buruk... ko da dipecat", kata along dengan tersenyum2.. saya agak terkejut dan kehampaan...
"kenapa??" tanya saya dengan penuh kehairanan..
"sbb ppd kuantan takder duit nak bayar gaji guru ganti.. dorg baru kuarkan surat pekeliling suh skolah stop pengambilan guru ganti".
kami makan sambil termenung.. saya kehampaan.. baru 2 hari berkhidmat saya sudah dipecat... owhh apakah yg sudah berlaku.. apa yg saya akan lakukan selepas ini.. dan owhh tidak sempat saya bermesra dengan cekgu tony.. owhhhh tidakkkkk... selesai makan kami kembali ke bilik guru.... terserempak dengan cikgu tony di tangga
"kak arma, nnt tolong dia utk oral english ya", kata cikgu tony...
"ehh dia arini last day laa.. da kene fired..." balas along sambil tergelak2...
"lorrr bakpe lakkkk" cikgu tony terkejut..
"ppd kuantan tader gaji nak bayar guru ganti.. baru kuar pekeliling" terang along
"lorrrrrr" bla bla bla.. (panjang sgt malas nak taip da)
so the rest of the story... saya pon mengucapkan babai kt semua cikgu.. baru nak berbaik2 dgn cikgu maswati.. beliau meng add saya kt ym.... semoga kami akan boleh berkawan...
*********************************************************
hari khamis tanpa kelas... saya berasa kesunyian.. duduk berbeka2 di rumah along sambil memutar2 remote astro... duk layan citer the nanny dsb... kemudian saya mendapat panggilan telefon dr ms niza from ips alpha...
saya diterima bekerja di ips alpha .. ips ni dalam panasonic AV Network alhamdulillahhhhhhhhhhhhhh... yg best tuh tang gaji...
saya minta 2.Xk tapi mereka offer 2.(X+2)k plus elaun pengangkutan rm75.. alhamdulillahhhhhhh
stat 13hb ni insya Allah.... SHAH ALAMMMMM here i comeeeeeeeeeeeeeeeeeee
pengajaran di kelas darjah 2 tuh sangat menarik hati saya.. kelihatan para pelajar menumpukan perhatian terhadap pembelajaran yg saya kendalikan.. mereka kelihatan gembira belajar pada hari tersebut... namun ada tragedi yg berlaku.. tanpa saya sedari saya menggunakan permanent marker utk whiteboard.. maka dengan penuh kelam kelibut saya memadam semula kekotoran tersebut.. sehingga cikgu matematik masuk.. setelah siap saya tergesa2 berlari mencari kelas seterusnya... kelas seterusnya cuma 13 org sahaja.. kelas tahun 3 yg terakhir.. agak susah juga mengendalikan student yg kureng sikit semangat nak belajar... namun saya cuma duduk kerana keletihan dan berkomunikasi dengan mereka.. saya menganjurkan untuk mengadakan public speaking.. selesai kelas tersebut along sudah menunggu saya di hujung kelas... kami berjalan menuju ke kantin bersama2...
"acik, ada berita buruk... ko da dipecat", kata along dengan tersenyum2.. saya agak terkejut dan kehampaan...
"kenapa??" tanya saya dengan penuh kehairanan..
"sbb ppd kuantan takder duit nak bayar gaji guru ganti.. dorg baru kuarkan surat pekeliling suh skolah stop pengambilan guru ganti".
kami makan sambil termenung.. saya kehampaan.. baru 2 hari berkhidmat saya sudah dipecat... owhh apakah yg sudah berlaku.. apa yg saya akan lakukan selepas ini.. dan owhh tidak sempat saya bermesra dengan cekgu tony.. owhhhh tidakkkkk... selesai makan kami kembali ke bilik guru.... terserempak dengan cikgu tony di tangga
"kak arma, nnt tolong dia utk oral english ya", kata cikgu tony...
"ehh dia arini last day laa.. da kene fired..." balas along sambil tergelak2...
"lorrr bakpe lakkkk" cikgu tony terkejut..
"ppd kuantan tader gaji nak bayar guru ganti.. baru kuar pekeliling" terang along
"lorrrrrr" bla bla bla.. (panjang sgt malas nak taip da)
so the rest of the story... saya pon mengucapkan babai kt semua cikgu.. baru nak berbaik2 dgn cikgu maswati.. beliau meng add saya kt ym.... semoga kami akan boleh berkawan...
*********************************************************
hari khamis tanpa kelas... saya berasa kesunyian.. duduk berbeka2 di rumah along sambil memutar2 remote astro... duk layan citer the nanny dsb... kemudian saya mendapat panggilan telefon dr ms niza from ips alpha...
saya diterima bekerja di ips alpha .. ips ni dalam panasonic AV Network alhamdulillahhhhhhhhhhhhhh... yg best tuh tang gaji...
saya minta 2.Xk tapi mereka offer 2.(X+2)k plus elaun pengangkutan rm75.. alhamdulillahhhhhhh
stat 13hb ni insya Allah.... SHAH ALAMMMMM here i comeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Subscribe to:
Posts (Atom)