Wednesday, December 15, 2010

travel log (mazman& nisa wedding) part nikah


setelah diwar2kan di fesbuk yg mazman nak kawen, saya menemui seorang rakan yg cantik jelita tak lain tak bukan adalah moknik.. ketika itu moknik membelanja saya mentelan ayam golek di pantai dalam uols... jgn cemburu butaa.... ketika berbual2 mengenai hal nikah kahwen ini kami pon terkeluar topik yg wedding mazmang di parit yaani pada hari ahad ini.. moknik memberitahu saya sekiranya ada yg nak pergi beliau pon mahu ikut


saya mati2 mengingatkan hari ahad ini adalah hari saya stenbai.. rupa2nya saya sudah tersilap.. setelah mencongak2 saki baki kos di dalam bank maka saya menghubungi moknik mengajak beliau ke johor pada 12hb.. kami mewar2kan pemergian kami ke sana namun dek kerana aral yg melintang pukang rakan2 yg lain tidak dpt menyertai kami,, tak apalaa mungkin nanti..


kami memulakan perjalanan dari shah alam setelah membeli hadiah untuk mazman kira2 jam 9:15 malam.. dengan kelajuan sederhana setelah tersengguk2 mencarik rumah mak ngah dgn bantuan talian telefon dari kak ana alhamdulillah akhirnya kami berjaya sampai di rumah mak ngah.. mak ngah patut buat pintu gerbang di rumahnya agar saya tidak terlajak perahu di lain masa..


setelah berbual lebih2 kurang... kami pon menuju kamar peraduan.. feeling malam pertama amat ketara kerana kamar tersebut digunakan oleh sepupu saya untuk perkahwinan beliau bulan 6 tempoh hari...








langsir di kepala katil masih tersergam indah










moknik bersolat isya' dan saya bergolek2 di atas katil

pagi menjelma... saya menerima sms dr winda yg comel mengatakan mereka tercicir dulang hantaran.. mereka memerlukan 9 dulang hantaran... owhh satu masalah di situ.. saya bertanyakan kepada mak ngah adalah beliau ada dulang hantaran.. alhamdulillah mak ngah mempunyai 7 dulang manakala 2 dulang lagi dipinjam dari jiran tetangga.. saya terus menghantar sms kepada winda mengatakan masalah insya Allah selesai.. saya dan moknik bertolak2 utk siapa mandi dulu.. arghh kerana saya terlambat bangun saya kene mandi dulu.. owh sungguh sejuk air paip di desa...kami bersiap2 dan bermekap2.. kelihatan kak dila dan kak mas dan abg bari sudah bangun.. amer bangun dan terkebil2 melihat saya.. begitu juga muiz...

kami bersarapan meehun goreng dan ruti perata segera.. mak ngah sudah keluar dgn abg bari ke flea market..

winda sms kami bertanyakan sama ada kami sudah gerak ke belum.. saya ckp otw.. eheh jawapan stenderd... setelah selesai bersarapan dan berburak kami pon memulakan perjalanan kami.. tapi sebelum ituuuu....



posing di dpn kuda tunggangan seblom memulakan perjalanan





gambo high fashion dr moknik.. auwwww



dengan mendgr arahan dan menghubungi winda serta bertanya di sana sini alhamdulillah akhirnya kami sampai di masjid tepat pada masanya (act jadual nikah jam 9 pagi, kami sampai 9:25++ pagi.. ehehh tepat laa tuh kan).. kami disambut oleh winda yg dlm keadaan tergopoh gapah merompak satu dulang untuk hantaran.. wah wah wahhh.. hehehhe


kami dgn langkah yg hurmm. mungkin ayu telah melangkah masok di dlm ruang masjed dan dengan tak malunye terus duduk kt barisan paling hadapan di sebelah mak mazmang.. ehehehehe bersalaman2 dan mentertawakan mazman yg sedang menggelisah di hadapan tok kadi...


mazman tenang dikelillingi ahli kuarge



kelihatan pengantin perempuan yg anggun bersimpuh juga berusaha bertenang dlm debaran..



saat dinanti sudah tiba.. tok kadi bersama wali dtg menemui pengantin perempuan dan melakukan prosedur yg biasa org nak nikah buat.. (aku pon tatau namanya apa) kemudian membacakan hurmm apa tah.. tatau laa apa yg dorg baca.. dan akad nikah dimulakan.. dengan 2 kali lafaz (act yg 1st da ok tapi tak cukup tatabahasa so tok kadi suh ulang) akhirnya mazmang dan nisa sah menjadi suami isteri...

suasana bertukar menjadik syahdu apabila modul sakinah dibacakan.. mazman nisa dan ahli keluarga tidak dpt menahan sebak dan lantas mengalirkan air mata...





setelah selesai segalanya.. saya dgn moknik dgn segala mandat yg ada bergambo dgn perantin baru.. eheh giler tak kitorg melangkau famili utk bergambo dgn perantin



setelah selesai acara akad nikah kami bergerak ke rumah perantin perempuan untuk menjamu selera.. setelah itu kami menuju ke parit sulong bagi melunaskan impian moknik untuk membeli kerepek....

(bersambung)

No comments: