Saturday, October 25, 2008

baiti jannati

yeaaaa kali ini saya nak memperkenalkan anda sumer mengenai rumah saya yg merupakan syurga saya... saya ni org kampung.. anak felda..jadik rumah tader laaa grand mcm umah korg2 kan.. n umah lak milik felda..so taleh buat ubahsuai mende2 tanpa kebenaran dr felda.. owhh yee saya (famili saya) duduk di felda jengka 1x (0<=x<=9)..hehehhe baru misteri gittew..ckp byk idak berguna..meh terjah umah saya umah saya seketul ajek di atas bukit.. sila besarkan gambar ini untuk melihat anak panah jalan masuk dr jalan utama..agak lelah sebenarnya kalau berjalan kaki dr bawah n naik ke atas umah saya.. lagi lelah kalau kene tolak motor yg da kehabisan minyak naik bukit.. choi btoi.. saya da penah kene peristiwa tolak moto ke atas ni berkali2...ampeh btoi... hehehe..act ni baru 1/2 drpd bukit yg kene anda daki sekiranya mahu beraya di rumah saya..

ni lak di kedudukan yg sama tapi saya berpaling ke belakang.. bahagian ni agak merbahaya sekiranya anda tidak biasa ya kerana bukit bahagian ini agak curam dan berselekoh..jadi sila jgn prenggg dgn laju disini...

jalan kaki sikit taraa da nampak bumbung umah... see tinggi kan umah saya.. memandangkan umah saya ini atas bukit jadik cikgu2 yg buat latihan sukan kat anak2 murid die akan soh naik bukit umah saya dan cuit tangga... pd mulanya saya terkejut tgk budak ramai2 berlari menuju ke rumah..lantas menjerit panggill mak.. mak kawan adik dtg... rupe2nye budak2 buat latihan sukan... keesokan harinya saya tunggu di dpn tangga dan sapa2 yg nak ngelat saya akan pastikan die cuit tangga umah saya.. dan saya juga sediakan air masak utk mereka2 yg letih..hehehe

ini bahagian dpn umah saya.. ada laa sikit2 bunge2 dan disisi umah ada pokok sukun pokok kelapa pokok pisang serai pandan dsb...rumah saya ada 4 bilik dan 3 bilik air+jamban..tapi memandangkan ada masalah air yg series skrg ni felda buatkan kitorg tangki baru disisi umah.. bleh mandi di tepi itu.. dan juga ada tempat simpanan air di tempat parking utk kegunaan ketika ketiadaan air...syukur alhamdulillah utk sebuah kediaman yg selesa..

ni lak bahagian dpn umah saya... kelihatan kucing yg kami sayangi tgh catwalk..dan mak saya menjerit suh saya amek serai 2 batang.. simen dpn umah ni mcm retak2 da mintak byk kali suh simen baru pon felda tanak kasik.. aiyaa kalo tgk umah pengurus lain cantik2 sumer.. tapi tak kisah laa kan... beranda tuh adalah tempat utk saya berbaring sambil baca novel dan berkemban ketika pukul 3 petang...hiksss masa tuh panas giler n kitorg tader jiran.. so aku pedulik hape.. nak lari2 sambil bugil pon tader sapa tgk

ruang tamu... heheheh tak rasa mcm paduan the color of rangoli ke??? hehehe act ni baru pas wedding along.. tema kan kaler ijau.. so lelangsir sumer tak tanggal laie... kaler ijau belaka.. ehemm langsir2 itu dijahit oleh abah saya..jalan terus akan masuk ke bilek mak abah.. so pintu 1st ni akan menuju ke dapor.. n pintu 2nd akan menuju ke bilik2.. tp antara dapor dan bilek2 ni ada laie pintunyer... umah ni byk pintu wooo... nak kunci die jenuh nak cek satu demi satu seblom tido

ini lak dapor dan ruang makan... heheheh kelihatan ubat2an abah saya sekotak di atas meja.. da jadik mcm lauk plak aih.. disinilah mak saya memasak utk kitorg sumer..alhamdulillah dapor besar so bleh laa kitorg duk lepak masak reramai kat sini.. tp yg paling saya suka adalah masa buat kuih utk minum petang..(masa along tak kawen laie) kitorg akan buat kuih berdua sambil burak2 bersama2

ini lak dijadikan tempat adik2 blajar.. tp meja itam tuh da kasik kat along.. so mak letak meja jepun kaki ketot ajek kat situ...kt situ pon ada penuh buku2 kitorg yg abah sayang nak buang.. kat situ gak dijadikan tempat menjahit(kelihatan mesen jahit tepi yg telah saya letupkan)... an kt sini tempat abah buat keje..sbb kat balik dinding tuh ada pc..aah laa baru aku sedar..ada ala2 the color of ranggoli laa umah aku ni

bilek tido...aku tak papar kan bilek tido mak abah sbb nak hormat praibesi dorg.. tp aku paparkan bilek tido aku dan adik beradik yg duduk jejauh.. maknanya kami2 yg balik sekali sekala.. tgklaa tilamnya kepet 2 lapis... pastu alas tader.. tader katil..tader pape...aku rasa bilik bibik korg mesti laie lawa dr bilek aku.. tapi mcm ni punyer usang bilik aku tido mcm tanak bangun2 dah.. hehehee..masa kakak dgn adik kecik laie kitorg suke main2 seblom tido... duk bercuit2 terkukik2 gelak... pastu dgr mak nak masuk nak jerkah pastu pura2 tido.. pastu terkukik2 gelak laie.. hehehehehe rindu kat bilik usangku ini

walaupun umah ku tak mewah mana.. tapi disini hati ku terletak.... inilah baiti jannati ku...

No comments: