Monday, October 20, 2008

kakak saya

jaja kembali laie dgn entry bergambo.. kali ini saya mahu bercerita mengenai kakak saya.. kakak saya ini bernama nurul izzati binti a rahman... sekarang ini berumur 13 tahun dan masih menuntut di sek men keb jengka pusat 1

ehhh kenapa kakak saya laie muda dari saya? act kakak saya ni satu2 nya adik perempuan saya yg juga merupakan adik perempuan kedua angah saya dan adik perempuan ketiga along saya yg merupakan juga anak ke 8 mak abah saya.... ehh kenapa kakak saya laie muda dari saya.. begini kisahnya.. ketika adik bongsu kami dilahirkan abah saya sangat risaukan mengenai emosi kakak yg masih kecil.. masa tu kakak berumo 3 tahun lebih kurang.. dan saya berumur 14 tahun... sejak kicik laie kakak ni sangat manja.. da besau2 jek ngade2..beliau sangat manja dan saya amat memanjakan beliau..
teringat kepada satu ketika di kenduri yasin kawan abah.. masa tuh saya asyik berburak dgn kawan saya sampai kitorg kene panggil ajak makan.... pastu mak ckp..tuh suapkan adik (masa tuh panggil die adik) tuh..rupa2nya si kakak ni tanak makan dgn org lain selain dr saya.. so abah mcm marahkan emak sbb saya duk asrama.. kalau tabiat ini berterusan sian laa kakak... jadi semenjak itu saya menjarakkan diri saya dgn kakak..sehingga skrg..hikkss...
jadi bagi menyedari kakak yg beliau akan ada adik saya memulakan memanggil beliau kakak... jadi setat itu kitorg panggil beliau kakak...

gegambo di bawah ni adalah gegambo last saya jumpa kakak iaitu ujung tawon 2006..tatau pesal 2007 tak amek gambo kakak..aneh btoi...

taraa kakak melompat mcm gergasi... heheheh jahat btoi... oh yee bayang2 tuh adalah saya ya kawan2...dalam kuarge kitorg yg pompuan2 kakak ni laa paling tinggi.. dan dalam sejarah adik beradik kitorg..kakak yg paling berat masa lahir... berat die 4.1kg taw...pastu die pon aktif mcm angah..main sukan sana sini sinun.. tapi tak kekurus gaks..oh ye sukan yg beliau main selain drpd netball adalah lontar peluru..hehehhee

ini adalah raut wajah kakak pabila disuruh buat keje... moncongnya akan jadi panjang sedepa.. melainkan kalo kiter ckp.. kakak ni mmg cantik da laa rajin anak yg baik..tulun putungkan bawang.. haa laju laa die menolong.. kalo kiter terpekik terlolong paksa die buat keje.. maka camni laa raut wajahnya...(oh yee sila abaikan tong gas di blakang tuh erk) kakak punyer sore juge mcm petir ye kawan2.. kalo berckp dgn die mcm bercakap dgn halilintar.. sore tahap petir halilintar memecah bumi...

kat umah along..kitorg membandingkan ketinggian kami... sila lihat betapa tingginya kakak diusia 12 tahun.. aku bajet mesti skrg die laie tinggi.. kalah kitorg.. jadi bila kitorg duk makan kat kedai ramai2.. pastu ada org tanya mana satu anak sulung.. kitorg pasti akan menuding jari kat kakak dan dia pula akan merengek2 getek kat abah...oh yee kakak ni anak kesayangan abah.. abah selalu tak marah kakak.. n kalau kitorg marah2 kakak abah akan marah kitorg balik.. pastu kalo pas abah marah kitorg n abah kuar umah.. kitorg pasti akan belasah kakak ramai2.. sama ada die makan pelempang ataupun kitorg lawan mulut...

heeheeheee..mesti korg pk aku jahat.. tp logik arh pinggan die makan tanak basuh sapa yg nak basuh?? nak tunggu jin aprit basuhkan.. membebel laa saya... tapi mak bersikap adil terhadap kitorg..beliau akan pukul or piat or marahkan kakak kalo kakak buat salah dan ketika itu kalo marah dpn abah.. abah tak backing die.. hehehe padan muka..tapi ada gak ketidakadilan mak.. spt ngajak kakak g pasar malam tanpa mengajak saya.. saya kecik ati.. saya pon nak ikot gak mak g pasar malam...


kakak selalu cemburukan kakak2nya yg cantik2.. heheheh btoi..die suke main barang2 mekap kitorg sampai angah tensen nak bawak balik barang mekap die ke umah.. mesti kene main dgn kakak.. alooo kakak muda laie laa takkan nak mekap da... tapi saya tak berkire kalau kakak nak pinjam baju2 saya.. tapi kene cakap laa kan.. jangan main kebas jeks...kitorg hampir sama saiz tau rakan2.. heheheh takat tshirt blouse yg saya tak bape muat tuh saya let go kat beliau jeks.. oh ye tapi kasut saya laie kecik dr kasut beliau.. mmg tapak kaki gergasi beliau ini...

satu perkara yg membuatkan saya suke kat kakak ni adalah diari kakak yg sungguh kelakar.. saya dan adik akan tergelak golek2 pabila membaca diari kakak.. dan bila saya citer kan kat bal dgn mas dorg pon akan gelak guling2.. dan semestinya saya berusaha mengorek di mana beliau sorokkan diari beliau. selalunyer kat celah2 kain baju diorg.. hehhehe

inilah kisah mengenai kakak saya.. sekian

No comments: