Monday, November 3, 2008

entry 2.5 (buat kukis)

mari membuat kukis.... saya tgh giler membuat kukis skg ini.... lalala mari saya ajar anda sumer cara2 nak buat kukis stail saya...

ini bahan2 yg diperlukan utk buat kukis.. sukatannya??? ikut suka kalian laa kan... hahahhahaa....dan kalo nak tambah kismis ke kurma ke unta ke dlm kukis ini pon ikot suke kalian jugekkk..

cara membuatnya:
memula kita putar butter menjadi putih..sebenarnya caranya adalah mencairkan butter.. tp saya malas nak cairkan..lantakk jadik saya pon putarrrrr butter ini


kemudian kita masukkan brown sugar.. sebenarnya kene campur brown sugar dan castor sugar tapi saya punyer gula sumer da abes.. yg tinggal brown sugar.. so hantam sajalaahhh.. kiter masukkan sikit.. mmg tak pakai banyak gula sbb nnt nak masukkan choc chips... nnt manis melecas..pastu kiter prengggg lagi....

pastu masukkan telur sebijik... dan kiter prenggg..ketika ini bleh laa kiter panaskan oven dgn suhu 180 darjah selsius

pastu masukkan tepung yg da diayak bersama baking powder.... sepatutnyer kene kaco dgn spatula.. tapi cam malas lak..saya pon prengggg dgn mesin... senduk itu hanyalah gambar hiasan

cincang cashew nut kecik2.. utk jimatkan kos.. pastu kiter campurkan kacang ni dgn choc cips..kaco sampai sebati

pastu kiter sudukan kecik2 cenggini...letak jarak2 takut ianya melekat sbb ianya akan mengembang..dan bakar sampai masak
taraaa sudah masak.kiter biarkan dia sejuk sikit baru ubah kedudukan.. sbb baru pas masak ianya akan lembut....yg ni 3 kali kelip mata da abes satu bahagian

haaa senangkan kukis saya... sapa kata susah???? boleh laa saudara saudari cekebum cekebum try kukis ini

No comments: